Open deuren

Is der hjoed gjin boeketafel?” Bij de informatiebalie in de hal van de kerk wordt een stapeltje boeken ingeleverd en inderdaad is de boekentafel tijdens deze ontmoetingsdiensten niet uitgestald. Om de een of andere manier (in toeval geloof ik niet) valt mijn oog op het bovenste boek van de stapel. Niet alleen de titel spreekt me aan, zonder dat ik er erg in hem lees ik over de inhoud en neem het boek mee om te lezen.

Het boek Gods Smokkelaar gaat over Anne van der Bijl die door Gods stem te volgen op de meest onverwachte en indrukwekkende plekken komt. Hij neemt in de jaren zestig grote risico’s om met de auto vol bijbels naar Oost-Europese landen te rijden waar christenen worden vervolgd. Op deze manier brengt de oprichter van Open Doors in zijn leven op vele plaatsen in de wereld het evangelie.

De organisatie Open Doors en termen als ‘vervolgde christenen’ heb ik altijd in een ver-van-mijn-bed-hoek gestopt. Door het lezen van dit boek (zo goed als in één adem) is het allemaal wel behoorlijk dichterbij gekomen. Van der Bijl heeft heel levendig verteld over de situatie in sommige landen en pas als je echt gelezen hebt hoe regeringen Bijbel en geloof verbieden, kom je er achter hoe bevoorrecht wij eigenlijk zijn.

Wat een dappere man is Anne van der Bijl eigenlijk! In Gods naam stelt hij zijn leven meerdere malen in de waagschaal en door volledig op God te vertrouwen durft hij zijn avontuur steeds aan te gaan. In ons huis liggen her en der verspreid meerdere bijbels en heel eerlijk moet ik bekennen dat we zelfs in één daarvan al veel te weinig lezen.

Wij vinden het al heel wat dat we iedere zondags trouw naar de kerk gaan en ons volledig inzetten voor de gemeenten, maar heel eerlijk moeten we bekennen dat we ieder summier gesprekje over God en geloof met buurman of vriendin die niet gelooft maar liever uit de weg gaan. Het zou beslist niet verkeerd zijn om zowel individueel als samen met gemeente iets meer actief te worden op het gebied van evangelisatie.

Waar staan we eigenlijk voor? Hoe welkom voelt de rest van de wereld zich binnen onze gemeente? Misschien zouden wij ons eens iets minder druk moeten maken om aanvangstijd van kerkdienst, keuze van muziekbands en liederen of kerkgezindte. Misschien moeten wij wat meer gaan luisteren naar de stem van God en de deuren van onze harten open zetten voor Hem!