Beleving

Ieder jaar voorafgaand aan Pasen lees ik het bijbelverhaal rondom het sterven van Jezus; van het pesachmaal, het bidden in Getsemane tot aan de veroordeling door het volk en de bespotting aan het kruis. Wanneer ik dit verhaal tijdens mijn stille tijd lees, probeer ik me in te leven en voor mezelf op een rijtje te krijgen wat er ruim tweeduizend jaar geleden eigenlijk exact is gebeurd en wat Jezus precies voor mij heeft gedaan.

Telkens weer ben ik onder de indruk van dit verhaal, hoewel ik  ter dege besef dat mijn inlevingsvermogen zelfs bij benadering de pijn niet kan voelen die ‘de koning van de Joden’ destijds heeft gevoeld. Het is alweer zo’n twintig jaar geleden dat ik nog dieper wordt geraakt door het paasverhaal. Ik kreeg toen het boek Bijbelse Tijdgenoten waarin prof. dr. Bob Smalhout geschiedenissen uit zowel het oude als het nieuwe testament in onze tijd plaatst.

De bekende anaesthesioloog bundelt zijn bijbelkennis met aandacht voor de medische kant van de zaken en dan kun je een kruisiging nog intenser meevoelen. Alleen al het lezen over de lengte van de spijkers en wat voor pijn je voelt wanneer deze door de pezen worden geslagen  om iemand aan het hout te nagelen en wat uiteindelijk  de doodsoorzaak is geweest, raakt me tot diep in mijn ziel. Meer dan eens heb ik bij het lezen zelfs een traantje gelaten in de wetenschap dat Hij dit allemaal ook voor mij heeft gedaan. Wat een liefde, wat een genade!

Een poosje geleden werden wij gevraagd om in 2019 samen een reis naar Israël mee te coördineren, en uiteraard dan ook  mee te gaan naar het land waar de vele verhalen uit de evangeliën zich hebben afgespeeld. Lang hoefde ik daarover niet na te denken: ja, ik had echt een groot  verlangen om te gaan naar de omgeving waar de Mensenzoon ooit uitgeleverd is.

Samen met ervaren reisleiders gaan we onder meer naar Bethlehem,  bezoeken we de Olijfberg  – de plek die Jezus vaak gebruikte om te rusten en zijn discipelen te onderwijzen.  Ook gaan we naar Golgotha, en hoewel deze plaats waar ooit het kruis heeft gestaan er wellicht heel anders uit zal zien dan destijds, hoop ik toch alles van heel dichtbij te mogen beleven.

Even terug gaan in de tijd en stil staan bij iedere plek waar Jezus hoogstwaarschijnlijk heeft gewandeld, naar de stad waar hij is binnengehaald door mensen die hebben geroepen: alle eer aan God! We zullen op diverse plekken stilstaan met bijbelteksten, verhalen en meditaties, we gaan het evangelie van dichtbij beleven!

Alleen al het telkens lezen van het paasverhaal brengt een herbeleving heel dichtbij en dan mogen we ook nog eens een reis maken naar de plek waar Jezus werkelijk is geweest, waar Zijn schreeuw om genade heeft geklonken. Wat een intense beleving zal dit zijn. Dank u Heer dat wij in de gelegenheid zijn om deze reis te maken, om te gaan naar de stad waar ooit geen rouw meer en geen tranen zullen zijn, te voelen hoe het zal zijn in de stad met paarlen poorten, in het nieuw Jeruzalem!

(Deze column is gepubliceerd in gemeenteblad De Regenboog van april 2018)