Oudjes

“Heb jij ook verstand van telebankieren, Dick? Ik kan niet meer inloggen en bij mijn gegevens komen?” Een niet nader te noemen mijnheer van rond de zeventig jaar is bang dat hij het slachtoffer is geworden van internetfraude en dat zijn computer mogelijk is gehackt. Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen maar kan weinig zeggen zonder dat ik ook maar iets heb gezien.

En dus lopen we even naar zijn kantoortje waar de laptop keurig op het bureautje staat opgesteld en probleemloos opstart in een up-to-date Windows 10 besturingssysteem. “Kijk, ik krijg nu allerlei vreemde namen in mijn scherm, terwijl ik normaal gesproken meteen kan inloggen”, zo wordt het probleem me in het kort uitgelegd.

Al snel heb ik in de gaten dat er geen enkele sprake is van fraude, maar dat de standaard homepagina – wellicht na een update van Windows – is gewijzigd; terwijl voorheen het intikken van de domeinnaam van de bank al meteen de startpagina opleverde, belandt hij nu op de zoekcomputer en kan ineens kiezen uit heel veel links met banken.

“Nu krijg ik allemaal vreemde links, dat vind ik helemaal niks”, aldus de oudere mijnheer. Na een korte uitleg is zijn angst verdwenen en kan hij weer probleemloos z’n saldo opvragen. ’s Avonds zien we in de reclame dat de betreffende bank een reader heeft uitgebracht met extra grote toetsen voor oudere mensen en ook is er voor hen begeleiding beschikbaar bij het telebankieren. Ik kan het niet laten en stuur dit berichtje even naar hem op…