Bij een nieuwe keuken hoort nieuw spul, want oude dingen gaan juist meer opvallen wanneer er iets nieuws is. En dus hoorde in onze pas verbouwde keuken ook een nieuw koffiezetapparaat. Hoewel er helemaal niets mankeerde aan de oude witte koffiemachine van Philips, kwamen de bruine koffievlekken des te meer naar voren in ons nieuwe design.
Vol trots zaten we na de aanschaf van opnieuw een Philips apparaat – maar deze keer een zwarte – een smakelijk bakje koffie te drinken. Bij het tweede bakje dat we zo’n drie kwartier later namen, keken we elkaar beteuterd aan: bah, de koffie is lauw. Al snel hadden we in de gaten dat de oorzaak hiervan niet een defect koffiezetapparaat is, maar een wettelijk geregelde tijdschakeling.
Om energie te besparen en brandgevaar te voorkomen heeft de wet beslist dat de apparaten tegenwoordig na een half uur worden uitgeschakeld. Om deze schakeling te omzeilen, proberen we af en toe even aan en uit te schakelen, waardoor de timing een gereset wordt. Maar ja, wanneer je dit vergeet, heb je alsnog lauwe koffie. Niks aan en dus waag ik een telefoontje met de servicebalie,
Een hele aardige jongedame brengt alle gegevens zoals typenummer, mailadres en klacht in haar systeem, maar moet al snel bekennen dat ze niets voor me kan betekenen. Hmmm, dan zit er niets anders op dan op zoek te gaan naar andere apparaten, waar de schakeling anders is of stiekem nog niet heeft, maar die kans is klein.
Eerst doe ik nog één poging om mijn kennis van elektronische zaken te gebruiken, schroef de bodem van de machine open en onderzoek de printplaat en schakeling. Daarbij kom ik er op prikkelende manier achter dat ik vergeten was om de steker er even uit te trekken, waardoor alle onderdelen een moment later op de grond liggen. Ik kan het klokje niet vinden en geef het op, puzzel alles weer in elkaar in de hoop dat alles nog werkt. Tijd voor een lekker bakkie koffie!