Ondernemersechtpaar zegt modewereld vaarwel
SURHUISTERVEEN – Na 33 jaar ondernemerschap stoppen Johan en Hanny Kooy met hun damesmodezaak Firstlady in Surhuisterveen. Een collega neemt per 1 augustus het roer over. Omdat de nieuwe eigenaar wil starten met een compleet nieuwe collectie, wordt schoon schip gemaakt met de huidige voorraad. De klanten van Firstlady kunnen profiteren van fikse kortingen in de grandioze leegverkoop die deze week start.
Johan en Hanny Kooy namen 33 jaar geleden de manufacturenzaak Modecentrum Kok over van Dirk Kooy, de vader van Johan Kooy. Het ondernemerspaar gooide het roer meteen om en breidde de collectie uit met kinderkleding. De naam werd gewijzigd in Kooy Jeugd en Jonge Mode. Daarnaast specialiseerde de onderneming zich meer en meer in de damesmode.
In 1986 was de modewinkel dusdanig uitgegroeid tot damesmodezaak dat aansluiting werd gezocht bij de landelijke Firstlady-groep. De jeugdmode werd volledig afgestoten. De naamsbekendheid van Firstlady, de persoonlijke benadering en eerlijke adviezen heeft de vaste klantenkring van de Feanster modezaak flink doen groeien.
De florerende kledingbranche hield echter geen rekening met de eveneens stijgende leeftijd van het ondernemerspaar. “Door het ontbreken van opvolging moesten wij zo langzamerhand op zoek naar een stel jonge ondernemers die de zaak willen voortzetten”, legt de 57-jarige Johan Kooy uit.
Zijn twee jaar jongere eega bevestigt de noodzaak van verjonging. “Onze zoons hebben geen oren naar het ondernemersbestaan en onze leeftijd noopt ons om zoetjesaan af te bouwen.” Een Firstlady-collega die zocht naar mogelijkheden om zijn onderneming uit te breiden, bracht uitkomst. “Deze kans konden we niet laten schieten”, stelt Johan Kooy.
Met ingang van 1 augustus neemt de nieuwe eigenaar het roer over van Johan en Hanny Kooy. Deze week wordt de huidige voorraad onderhavig aan een totale leegverkoop. Morgen vanaf halftien begint deze actie met kortingen op de hele zomercollectie van tien tot vijftig procent. Firstlady Kooy nodigt haar vaste clientèle van harte uit om van dit voordeel te profiteren.
(Gepubliceerd in De Feanster van 8 mei 2001)