Evangeliseren

“Wat voor zender heb jij er eigenlijk op?” We zitten al geruime tijd achter de computer om een update uit te voeren in het beamerpresentatieprogramma als ik me bedenk dat de muziek me de hele tijd prima bevalt en ik ook geen discjockeys hoor schreeuwen die zichzelf vaak heel erg grappig vinden.

“Wij luisteren meestal naar Groot Nieuws Radio”, is het antwoord dat ik krijg en tijdens het in-schenken van een bakje koffie nemen we even een kijkje bij de DAB+ radio waar het geluid vandaan komt. 

Deze christelijke radiozender zendt namelijk niet uit via de FM-band, maar is alleen te beluisteren via de middengolf (die blikkerige muziek op de oudere radio’s) en internet. Weer thuis is het eerste dat ik doe op mijn smartphone de internet-pagina van Groot Nieuws Radio opzoeken, het apparaatje aansluiten op mijn stereo-installatie en hoppa… sindsdien klinkt het evangelie ook bij ons thuis uit de speakers. 

Door deze omschakeling is er best wel veel veranderd. Bijna dagelijks beluisteren we nu alleen nog maar christelijke liederen, meditaties en discussies die gaan over het geloof en ervaringen die mensen hiermee hebben; het is een continue toevoer van geestelijke voeding die goed voelt. We zijn al ‘vriend’ geworden van de stichting die het evangelie op de radio verkondigt en hebben al vele vrienden en bekenden op de hoogte gebracht van de mogelijkheid om dit soort muziek en boodschappen te ontvangen en wat dit met je doet. 

Groot Nieuws Radio heeft ons in ieder geval doen groeien in geloof en dit delen we graag met anderen, door te wijzen op de dagelijkse muziek, en af en toe te citeren uit de gesprekken die we horen. Dat delen uit het evangelie door erover te vertellen, het samen bidden met mensen die het moeilijk hebben en het vragen om de aanwezigheid van de heilige Geest, dat doe ik toch eigenlijk veel te weinig, zo bedacht ik me tijdens een dienst waarin de voorganger vertelde over het televisieprogramma Van A naar B, waarin Katja Schuurman tijdens een van haar reizen van een priester of monnik de zegen krijgt. Nadat ze gedurende de rit samen met de heilige persoon een gesprek had over het ervaren van de aanwezigheid van de Geest bij het bedevaartsoord waar ze zijn, vraagt de man of hij mag bidden met Katja en ze wordt zichtbaar geraakt door dit korte gebed.

Er kunnen soms hele boeiende gesprekken ontstaan wanneer een christen in gesprek gaat met een niet-gelovige die interesse toont in het geloof. Meer dan eens zit ik tegenover een gesprekspartner die zich kwetsbaar op durft te stellen en ook ik durf dit wel te doen. Juist op deze momenten kan een gebed heel zegenend werken. 

Door zo’n gebed deel je de liefde van God, je bent  verbonden met elkaar door de heilige Geest. Die verbondenheid voel ik niet alleen tijdens diepgaande gesprekken, ook bij het luisteren naar Groot Nieuws Radio voel ik een eenheid, waarin ik mij meer dan eens een gezegend mens weet. Die zegening mogen we in geloof ontvangen en daaruit ook delen. Daarvoor hoeven we geen monnik, dominee of heilige te zijn, dat kan iedere christen. Weet je gezegend met liefde, genade en eenheid!